Pioneer Girl
The Path into fiction
Geschreven door: Nancy Tystad Koupal, editor
Illustraties van: foto’s, Helen Sewell, Garth Williams
Uitgeverij: South Dakota Historical Society Press
ISBN: 13-978-1-941813-40-9
Hardcover, Engels
Aantal pagina’s: 188
Samenvatting:
Het laatste deel van de Pioneer Girl serie. Dit boek gaat over de ontwikkeling tot Kleine Huis in het Grote Bos. Er zijn een aantal hoofdstukken in het boek, zoals de introductie, de uitleg van de gebruikte afkortingen, aantekeningen en benaming van de verschillende manuscripten. Ook wordt in het begin uitgelegd welke manuscripten er allemaal zijn. Na Pioneer Girl heeft Rose een kinderversie gemaakt “Juvenile Pioneer Girl”, wat ze daarna heeft aangepast naar “When Grandma was a little Girl”. Deze manuscripten zijn vooral bewerkt door Rose. Daarna, toen er interesse in was, is Laura weer gaan schrijven en toevoegen. Dit zijn de “her working Draft” en “Wilder’s completed manuscript”. Vooral de laatste lijkt al heel erg op Kleine huis in het Grote Bos. Daarnaast zijn er door het hele boek aantekeningen geschreven van stukken die Laura en Rose hebben toegevoegd, aantekeningen die ze in manuscripten hebben geschreven, maar ook waar ze informatie vandaan hebben gehaald of waarom ze sommige delen waar hebben gezet. Er staan extra stukken in het complete manuscript die Rose er later toch weer uit heeft gelaten, zoals dat Pa een keer naar de stad was en Ma en de meisjes in de avond alleen thuis en dat er toen een vreemde man aanklopte en wilde dat Ma de deur open deed. In het verhaal wordt ook ingegaan op de verhaalopbouw en het toevoegen van sommige beschrijvingen. Duidelijk wordt ook dat alles wel mogelijk echt gebeurd is, maar dat Laura en Rose de stukken ook door elkaar hebben gehusseld om het een goed verhaal te maken. Uiteindelijk eindigt het boek met het laatste hoofdstuk over de publicatie en promotie van het Kleine Huis in het Grote Bos. Vooral ook dat op het laatste moment Marion Fiery bij Knopf werd ontslagen en dat zij het manuscript doorgaf aan Virginia Kirkus van Harper&Brothers.
Tekeningen:
Er staan veel foto’s in het boek en enkele tekeningen. Foto’s van Laura en Rose en van Bertha Hader en haar man en van Virginia Kirkus en Pa en Ma. Ook staan er ingescande pagina’s van de gebruikte manuscripten in het boek en van brieven. Er staat een foto van een geweer in het boek en van een echte beer. Een foto van een opgeblazen blaas en Mary’s quilt en Ma en haar zussen, een foto van Grootvader en Grootmoeder met een aantal van hun kinderen, een foto van Eva Huleatt. Verder foto’s van een schooltje, een dorsmachine, Maiden Rock bij Lake Pepin en een hert met haar jong
De tekeningen van Helen Sewell die zijn gebruikt zijn van de wolven voor het raam, de neefjes en nichtjes ingepakt in warme kleren, Ma en Laura bij de beer in de wei, Pa in het donkere bos, een hond die tante Eliza aan haar jurk trekt, Laura en pop Charlotte, Laura en Laura langs het bed met baby’s en een tekening van de trouwfoto van Pa en Ma.
Van Garth Williams staat er een grote tekening in van het kleine huis in het bos en Ma die hout in de rook-stam stopt en Laura komt aan gerend met een schort vol houtsnippers. Het is een zeer uitgebreide tekening.
Eigen mening:
Het boek is hetzelfde geschreven en opgebouwd als Pioneer Girl. Het is zeker zeer interessant om te lezen hoe Het Kleine Huis in het Grote Bos is ontstaan, al is lezen niet makkelijk door de verschillende gebruikte manuscripten en de vele aantekeningen en uitleg. Het is dan ook geen leesboek, maar echt een boek voor degene die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van het Kleine Huis.
Door de hoge verzendkosten van de USA naar Europa was het boek deze keer niet makkelijk te koop. Ik moest echt wachten tot het leverbaar was in Europa.
Written by: Nancy Tystad Koupal, editor
Illustrated by: photographs, Helen Sewell, Garth Williams
Publisher: South Dakota Historical Society Press
ISBN: 13-978-1-941813-40-9
Hardcover, English
Pages: 188
Summary:
The last part of the Pioneer Girl series. This book is about the development to Little House in the Big Woods. There are a number of chapters in the book, such as the introduction, the explanation of the abbreviations used, notes and names of the different manuscripts. Also, in the beginning it is explained which manuscripts there are. After Pioneer Girl, Rose made a children's version "Juvenile Pioneer Girl", which she then adapted to "When Grandma was a little Girl". These manuscripts were mainly edited by Rose. Afterwards, when there was interest, Laura started writing and adding again. These are the "her working Draft" and "Wilder's completed manuscript". Especially the latter already looks very much like Little House in the Big Woods. In addition, there are notes written throughout the book of pieces that Laura and Rose have added, notes that they have written in manuscripts, but also where they got information from or why they put certain parts where. There are extra pieces in the complete manuscript that Rose later left out, such as that Pa went to town once and Ma and the girls were home alone in the evening and that a strange man knocked on the door and wanted Ma to open the door. The story also discusses the structure of the story and the addition of some descriptions. It also becomes clear that everything may have really happened, but that Laura and Rose also mixed up the pieces to make it a good story. Finally, the book ends with the last chapter about the publication and promotion of Little House in the Big Woods. Especially that Marion Fiery was fired from Knopf at the last moment and that she passed the manuscript on to Virginia Kirkus of Harper & Brothers.
Drawings:
There are many photos in the book and some drawings. Photos of Laura and Rose and of Bertha Hader and her husband and of Virginia Kirkus and Pa and Ma. There are also scanned pages of the manuscripts used in the book and of letters. There is a picture of a gun in the book and of a real bear. A picture of an inflated bladder and Mary's quilt and Ma and her sisters, a picture of Grandfather and Grandmother with some of their children, a picture of Eva Huleatt. Also pictures of a school, a threshing machine, Maiden Rock at Lake Pepin and a deer with her fawn.
The drawings by Helen Sewell that are used are of the wolves in the window, the nephews and nieces wrapped up in warm clothes, Ma and Laura with the bear in the meadow, Pa in the dark forest, a dog pulling Aunt Eliza by her dress, Laura and doll Charlotte, Laura and Laura by the bed with babies and a drawing of the wedding photo of Pa and Ma.
There is a large drawing by Garth Williams of the little house in the forest and Ma putting wood in the smoke trunk and Laura coming running with an apron full of wood chips. It is a very extensive drawing.
Own opinion:
The book is written and structured the same as Pioneer Girl. It is certainly very interesting to read how Little House in the Big Woods came into being, although reading is not easy due to the various manuscripts used and the many notes and explanations. It is therefore not a reading book, but really a book for those who are interested in the development of Little House. Due to the high shipping costs from the USA to Europe, the book was not easy to buy this time. I really had to wait until it was available in Europe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten